Overlast ronkende patserbakken verplaatst zich van Meent naar Kop van Zuid

Ze waren eerst vooral actief op de Meent in Rotterdam, maar nu hebben de bestuurders van dure en vooral luidruchtige sportwagens een nieuwe racebaan gevonden: de Wilhelminapier. Omwonenden klagen steen en been over de geluidsoverlast.

Een gemiddelde zaterdagavond: op de parkeerplaats naast de cruiseterminal staan meerdere auto's uit het duurdere segment. De bestuurders stappen in en trappen het gaspedaal stevig in. De decibellen weerkaatsen flink tussen de hoogbouw van de Kop van Zuid. 

"Je kan hier 's avonds eigenlijk je deur niet open zetten", zegt de Rotterdamse acteur John Buijsman. "En ik weet dat ik in een grote stad woon, dus ik kan wel wat herrie hebben. Maar dit is echt heel heftig."

De Rotterdammer heeft er geen goed woord voor over: "Vorige week stonden er gewoon een paar Maserati's naast elkaar. En dan drukken ze samen het gaspedaal in. Echt kinderachtig."

Parkeergarage

Andere bewoners van de omgeving van de Wilhelminapier bevestigen het verhaal van Buijsman. Sinds een paar maanden komen in de avonduren de 'stoere patserbakken' bij elkaar. Vooral de mensen op de lagere verdiepingen van de woontorens die aan de straatkant wonen, hebben er last van. 

Ze stemmen in met het verhaal van Buijsman dat sommige patserbakken zelfs de parkeergarage ingaan van De Rotterdam. Daar geven ze zoveel gas en produceren zoveel decibellen dat het alarm van de geparkeerde auto's geactiveerd wordt. 

Oplossing

Op De Meent en op de Kruiskade zijn inmiddels heuse 'geluidscamera's' geplaatst. Maar voor de Wilhelminapier op de Kop van Zuid zijn nog geen oplossingen in beeld. 

"We hebben hier een wijkraad voor dit gebied, maar die kan ook niks", zegt Buijsman. "Bij sommige bewoners gaat het idee op om zelf drempels te kopen en neer te leggen. Die gasten realiseren zich niet dat dit wel gewoon een woonwijk is."

De wijkraad van Katendrecht en de Wilhelminapier heeft de nodige moeite gedaan om het probleem aan te pakken. "De wijkraad kan niet meer doen dan ze nu al gedaan heeft", vertelt wijkraadslid Danny de Vries. Dat is niet zonder resultaat. Zo komen er onder andere verhogingen op drie kruispunten en wordt de Wilhelminapier een 30 km/u-zone. Toch is er nog werk aan de winkel. "Deze maatregelen gaan wat mij betreft nog niet ver genoeg", meldt de Vries. Het probleem wordt daarom verder besproken in een vergadering op 2 september met alle betrokken partijen. 


Meer over dit onderwerp:
Nieuws
Deel dit artikel: