nieuws
Asbestsanering Rotterdam in Gibraltar deugde niet
ROTTERDAM - Tientallen mensen die lange tijd aan boord zijn geweest van de Rotterdam tijdens het verblijf in Gibraltar in 2005, zijn blootgesteld aan asbest. Dat blijkt uit onderzoek van RTV Rijnmond.
Oud-medewerkers van de Holland-Amerika-Lijn en stagiaires van de hotelschool, die maanden aan boord van het schip verbleven, zijn nooit gewaarschuwd voor mogelijke consequenties van de asbestsanering. Bij die sanering zijn wettelijke normen van asbestvezels in de lucht overschreden.
,,Wij constateerden dat de norm tien tot vijftien keer werd overschreden,'' vertelt Michel Baars, directeur van onderzoekslaboratorium Search, over de situatie in Gibraltar. ,,Als de doelstelling van de toenmalige bedrijven is geweest om het schip asbestveilig te maken, dan zijn ze daarin niet geslaagd.''
Toen het schip in de haven van Gibraltar lag, was het schip eigendom van RDM en het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam. De asbestsanering in de haven van Gibraltar werd uitgevoerd door het Britse bedrijf Cuddy. De werkzaamheden werden gecontroleerd en beoordeeld door de Nederlandse firma ESC.
'Wij wisten niets van asbest'
Terwijl de sanering in volle gang was, liepen de Britten in witte pakken. ,,Zij hadden beschermende kleding, wij niet,'' zegt Bertus Boon. Als voormalig hoofdwerktuigkundige bekommerde hij zich met andere oud-medewerkers van de HAL om het schip in Gibraltar. Aan het einde van de werkdag gingen de mensen van Cuddy onder de enige warme douche aan boord. Ook Anne, stagiaire van de Hotelschool Leeuwarden, en haar schoolgenote maakten vijf maanden gebruik van die douche.
Eind november sloeg hen de schrik om het hart. Toen zij de klerenkast in hut openden, hing er plotseling iets uit het plafond op hun kleren. ,,Wij wisten niets van asbest. Dus hebben we toen iemand er bij gehaald. Die heeft toen een meting gedaan. Uit die meting bleek dat het niet goed was.''
Faillissement
Een maand later eindigde de sanering met het faillissement van RDM. ESC verklaarde het project geslaagd en de Rotterdam asbestveilig. Maar toen korte tijd later potentieel koper Woonbron met Search aan boord ging, kwamen zij tot andere conclusies. ,,Wij constateerden dat de norm tien tot vijftien keer werd overschreden,'' vertelt Michel Baars, directeur van Search.
Een maand later eindigde de sanering met het faillissement van RDM. ESC verklaarde het project geslaagd en de Rotterdam asbestveilig. Maar toen korte tijd later potentieel koper Woonbron met Search aan boord ging, kwamen zij tot andere conclusies. ,,Wij constateerden dat de norm tien tot vijftien keer werd overschreden,'' vertelt Michel Baars, directeur van Search.
,,Als de doelstelling van de toenmalige bedrijven is geweest om het schip asbestveilig te maken, dan zijn ze daarin niet geslaagd.'' De bevindingen werden later bevestigd in een rapport van TNO, dat onderzoek deed in opdracht van het Gemeentelijk Havenbedrijf.
Juriste Yvonne Waterman promoveerde recent met een onderzoek naar onder meer asbest en arbeidsrelatie. Zij adviseert de mensen die in Gibraltar aan boord verbleven om een dossier te maken en de verantwoordelijken aansprakelijk te stellen. ,,Ik heb hier een heel slecht gevoel over,'' zegt Anne, voormalig stagiaire van de Hotelschool Leeuwarden. ,,Ik zal me zeker laten adviseren of ik alsnog een claim moet indienen.''
Asbestkanker, ook wel mesothelioom genoemd, openbaart zich vaak pas na dertig jaar. In Nederland sterven jaarlijks meer dan 400 mensen aan de gevolgen van de blootstelling aan asbest.
Zie verder ook: Dossier ss Rotterdam