nieuws
'Strooiwagens moeten zuinig zijn met zout'
ROTTERDAM - Strooiwagens van Rijkswaterstaat, de provincies en gemeenten moeten efficiënt omgaan met hun strooizout. Ze moeten minder grammen zout per kilometer weg uitstrooien en vooraf bepalen waar gladheidsbestrijding het meest nodig is.
Dat is noodzakelijk, want strooizout is een veelgevraagd, maar schaars product in deze winterdagen, zegt Sven Heddes, hoofd binnendienst van Eurosalt Winter Services in Moerdijk.
Eurosalt levert onder andere 65 procent van het strooizout dat Rijkswaterstaat gebruikt om de snelwegen te pekelen. ,,We hebben elk jaar een voorraad van 160.000 ton steenzout. Daar waren we binnen tien dagen doorheen en nu is het op. Rijkswaterstaat heeft de afgelopen dagen bijvoorbeeld 1000 ton per twee dagen verbruikt'', zegt Heddes.
,,Er is nu een nieuwe voorraad onderweg per schip vanuit Heilbronn in Duitsland, maar dat is helaas maar een vingernageltje op de hoeveelheid die eigenlijk nodig is, zolang dit winterweer aanhoudt. Het is dweilen met de kraan open. De vraag overtreft het aanbod vele, vele malen'', aldus de manager van het Moerdijkse bedrijf, waar de telefoon roodgloeiend staat.
De verwachting is dat het winterweer nog enkele dagen aanhoudt. In deze regio hebben onder meer Brielle, Albrandswaard, Schiedam, Westvoorne en Capelle aan den IJssel al laten weten dat ze het zuinig aan gaan doen met de laatste zoutvoorraad.