Dit systeem moet ervoor zorgen dat de Drechttunnel (A16) minder vaak dicht hoeft

Op de A16 van Zwijndrecht naar Breda is sinds woensdag een nieuw hoogtedetectiesysteem actief. Dat moet ervoor zorgen dat te hoge vrachtwagens eerder opgemerkt worden en dat de verderop gelegen Drechttunnel minder vaak dicht hoeft.

Vrachtwagens mogen volgens Europese regelgeving niet hoger zijn dan vier meter. Zo'n vijftig keer per maand krijgt Rijkswaterstaat nu een hoogtemelding en moet vaak de tunnel dicht om te voorkomen dat te hoge vrachtwagens alsnog de tunnel inrijden en schade veroorzaken.

Elk detectiesysteem werkt met drie signaleringen. Na een hoogtemelding wordt eerst de snelheid op de weg naar de tunnel omlaag gebracht met matrixborden. Als de te hoge vrachtwagen de afslag dan nog niet heeft genomen, gaan de tunnel en de slagbomen dicht en wordt de vrachtwagen alsnog omgeleid. 

Scherm

Rijkswaterstaat denkt dat het nog beter kan en heeft daarom op de A16 een nieuw detectiesysteem geplaatst, dat vanaf woensdag ook laat zien op welke rijstrook de te hoge wagen rijdt. De chauffeur zelf kan dit meteen zien op een groot scherm langs de weg.

"De gegevens worden dan ook aan de verkeerscentrale doorgegeven, waardoor we de weginspecteur gerichter aan kunnen sturen", zegt een woordvoerder van Rijkswaterstaat.
Zodra een tunnel dan alsnog dicht moet, kan de weginspecteur met die gegevens sneller de juiste vrachtwagen wegleiden. Die gegevens worden daarna meteen vernietigd.

Rijkswaterstaat verwacht dat de tunnel door dit nieuwe detectiesysteem minder vaak dicht hoeft en dat weggebruikers ook minder vertraging oplopen. Een proef van twee jaar moet uitwijzen of dat ook daadwerkelijk zo is. 

Het nieuwe detectiesysteem maakt onderdeel uit van het programma Fileaanpak 2020. Daarin worden allerlei maatregelen genomen om de doorstroming op de Nederlandse snelwegen te bevorderen. 
 

Meer over dit onderwerp:
Nieuws A16 Drechttunnel
Deel dit artikel: