De bestuurder werd na het ongeluk naar het ziekenhuis gebracht. De metro was verder leeg, omdat hij onderweg was naar de nachtplek op het rangeergedeelte bij station De Akkers in Spijkenisse.
Directeur Unck is maandagmorgen naar de plek des onheils gekomen om poolshoogte te nemen. "Het is een bizar gezicht", zegt hij over het voertuig dat vanaf de metrobaan op de staart van een walvis terechtgekomen is. Hij beseft dat het ook anders had kunnen aflopen. "Het is maar goed dat het kunstwerk hier staat."
Hoe klein is de kans dat nou net deze van de 2 kunstwerken precies zo hoog is en op die afstand staat waardoor de metro perfect opgevangen kon worden en de conducteur niet naar de grond stortte?!?!? Wat een onwaarschijnlijk voorval! #spijkenisse #metro
Zwarte dozen
Wat er precies is gebeurd? Dat weet de RET-directeur nog niet. Volgens hem had de metro bij het eindpunt automatisch moeten remmen. "Er zitten altijd zwarte dozen in dit soort toestellen. Die worden nu uitgelezen door de Inspectie. We wachten af wat daar uitkomt. Het heeft niet zoveel zin om nu te gaan speculeren."
#Subway #crashes onto #whales’ #tail - @RETRotterdam metrodirecteur @mbunck is geschrokken - onderzocht wordt hoe het treinbeïnvloedingssysteem heeft gewerkt #metrocrash #walvis #spijkenisse @RTV_Rijnmond @gemNissewaard #nissewaardopdewereldkaart
De metro stopt ook automatisch door een zogenoemd dodemanspedaal, waar de bestuurder voortdurend een voet op heeft. Trapt hij het pedaal niet in, dan remt het voertuig.
Berging
"Het wordt een hele toer om het toestel weg te krijgen", voorspelt Unck over de berging. "Een gespecialiseerd bedrijf gaat die klus klaren. Met grote apparaten, die dat kunnen. Maar het wordt nog lastig om die op de goede plek te krijgen."
Terwijl de RET-directeur de woorden uitspreekt, komt er een buurtbewoonster aanlopen. Zij heeft informatie, heet van de naald. "Ik hoorde net van de brandweer dat ze bomen gaan weghalen om erbij te kunnen."