nieuws
Openbaar vervoer sinds maandagavond nog verder ontregeld
ROTTERDAM - Het openbaar vervoer in onze regio heeft veel last van het winterweer. Maandagavond haalde de RET opnieuw alle trams naar binnen en rond half zeven 's avonds stopten ook de stadsbussen in Dordrecht met rijden.
De RET heeft maandagavond rond kwart over zeven alle trams naar binnen gehaald omdat de wissels op veel plaatsen bevroren waren. Op de alternatieve routes ligt volgens de RET teveel sneeuw. Daardoor kwamen de trams ook daar vast te zitten. Het busverkeer blijft volgens de Rotterdamse vervoerder wel rijden, al zullen de bussen niet allemaal op tijd komen. Ook de metro rijdt op de meeste plaatsen.
Rond half zeven stopten ook de stadsbussen in Dordrecht met rijden. De streekbussen in de Drechtsteden, Alblasserwaard en Vijfherenlanden rijden niet meer via de Lekdijk.
De hele dag zorgde de sneeuwval voor grote problemen in het openbaar vervoer. Q-buzz maakte maandagmiddag al bekend dat er de rest van de dag geen bussen meer zouden rijden naar Lansingerland, Krimpen, Maassluis en Vlaardingen.
Arriva liet maandagmorgen al weten dat er geen bussen meer zouden rijden in de Hoekse Waard en op Goeree-Overflakkee. Ook de Parkshuttle van Connexxion op het bedrijvenpark Rivium reed maandag niet.
Waar de bussen wel reden, reden ze minder vaak en niet op tijd. Datzelfde gold voor de treinen. De RandstadRail reed maandag wel weer tussen Nootdorp en Den Haag.
Automobilisten hadden maandagmorgen ook veel last van de hevige sneeuwval. In Rotterdam waren in de ochtendspits ook veel doorgaande wegen moeilijk begaanbaar, terwijl die normaal gesproken als eerste gestrooid en geschoven worden. Maar volgens de Roteb viel er zoveel sneeuw dat er nauwelijks tegenop te vegen viel.
De snelwegen waren vrij goed begaanbaar, al liet de ANWB maandagmorgen weten dat vooral de linkerrijstroken nog verraderlijk glad konden zijn. Maandagochtend ontstond er een lange file op de A13 door een ongeluk met een vrachtwagen die dwars over het wegdek schoof en de boel blokkeerde.