nieuws

Havenspoorlijn nu ook geschikt voor elektrisch treinverkeer

ROTTERDAM - Goederentreinen kunnen vanaf dinsdag in één keer doorrijden van de Maasvlakte naar Duitsland. Tot voor kort was het eerste stukje van de Betuweroute, de oude havenspoorlijn, niet geschikt voor elektrische locomotieven.
Daarom moest op rangeerterrein Kijfhoek in Zwijndrecht van locomotief worden gewisseld.
"De Rotterdamse havenspoorlijn is altijd een dieselspoorlijn geweest", zegt Sjoerd Sjoerdsma, directeur van Keyrail. "Het eerste stuk van de Maasvlakte tot aan Pernis konden goederentreinen dus alleen met een diesel locomotief afleggen. Vervolgens werd van locomotief gewisseld en dat kostte veel tijd en mankracht. Voortaan kunnen treinen in één keer elektrisch doorrijden van de Maasvlakte tot in Duitsland."
De Betuwelijn werd in 2007 in gebruik genomen. Het aanpassen van de havenspoorlijn heeft dus ruim twee jaar geduurd. "Dat komt omdat we ons geen fouten konden permitteren", aldus Sjoerdsma. "We wilden voorkomen dat het goederenverkeer stil zou komen te liggen. Daarom hebben we alle mogelijke systemen uitgebreid getest voor we overgingen tot de aanpassing van het spoor."
Naar verwachting zullen vanaf volgend jaar nog maar sporadisch diesel locomotieven over de havenspoorlijn rijden.