nieuws

Nieuwe kans: 2001-2005

ROTTERDAM - Een nieuwe kans liet een paar jaar op zich wachten. Eigenaar Premier Cruises kwam in financiële problemen. De Rembrandt, zoals de Rotterdam inmiddels heette, ging in 2001 in Freeport op de Bahama's aan de ketting. Een aantal enthousiaste fans richtte op 1 mei 2001 de Stichting Behoud Stoomschip Rotterdam op. De lobby, deel 2, is begonnen.
Tussen juli 2002 en april 2003 werd achter de schermen hard gewerkt. Willem Scholten, toen nog onbesproken directeur van het Gemeentelijk Havenbedrijf Rotterdam (GHR), was één van de stuwende krachten. Hij was de ‘verbindingsofficier' tussen de plannenmakers en het gemeentebestuur. In het voorjaar van 2003 vroeg wethouder Van Sluis aan de andere leden van het Rotterdamse college of Scholten een mandaat kon krijgen om de Rotterdam te laten kopen.
Joep van den Nieuwenhuyzen
Niet de gemeente Rotterdam werd de uiteindelijke koper. Zakenman Joep van den Nieuwenhuyzen (RDM) had het via GHR-directeur Scholten zo geregeld dat de gemeente Rotterdam via de balans van het GHR vijf miljoen euro voorschiet. Op 29 april 2003 nam het college van B & W dat besluit. Opmerkelijk, want RDM had een eerdere lening nog niet afbetaald.
Wat bijna niemand wist, was dat het GHR op 13 juni 2003 voor 1 euro voor vijftig procent mede-eigenaar van de ss Rotterdam BV werd. Die BV werd later gebruikt om bijna vijftig miljoen euro aan leningen te krijgen en door te sluizen naar andere onderdelen van de RDM-groep.

Renovatie

In 2003 draaide het in Rotterdam niet om financiële perikelen. Bijna iedereen was wel blij met de aanstaande terugkeer van de Rotterdam. Maar het zou nog ‘even' duren alvorens het schip terug was in de thuishaven. Na diverse inspecties werd besloten om de Rotterdam naar Gibraltar te slepen. Op de Cammell Laird-werf zou de eerste renovatie van het schip starten. Met name de asbest moest goed worden weggewerkt.

Op 12 juli 2004 arriveerde de Rotterdam in Gibraltar. De eerste werkzaamheden konden beginnen. Lang zouden de activiteiten niet duren. RDM had inmiddels grote financiële problemen. Op 26 augustus biechtte Van den Nieuwenhuyzen de grote problemen op. Het Rotterdamse college van B en W werd eveneens ingeseind. GHR-directeur Willem Scholten bekende vervolgens zijn zonden. Een schok ging door de stad.
Het GHR probeerde zo snel mogelijk om de Rotterdam te verkopen. Dat gaat zomaar niet. Terwijl in december 2004 de ‘ss Rotterdam BV' gaat, wacht het schip nog steeds op een nieuwe eigenaar. Jan Roersma lijkt met HCO2 (Hotel Cruiseship Operations) de belangrijkste gegadigde. In mei 2005 ziet hij na lang doorrekenen af van de deal. ‘Daar wil ik het ook bij laten,' zei Roersma recent, gevraagd naar zijn blik op de huidige ontwikkelingen rond de Rotterdam. ‘Ik heb geen zin om nu te zeggen dat ik het allemaal had voorzien,' aldus de ondernemer.

Woonbron

Op 30 juni 2005 kreeg de Rotterdam eindelijk een nieuwe eigenaar. Woningcorporatie Woonbron en investeringsmaatschappij Eurobalance kochten het schip voor 1,8 miljoen euro. Het verlies van ruim drie miljoen euro (verschil tussen lening voor RDM en verkoopprijs) werd afgeboekt op de balans van het Havenbedrijf Rotterdam. Wethouder Van Sluis overleefde alle politieke commotie.
Blijft de vraag: zal de ‘Grande Dame', zoals het schip ook wordt genoemd, na Premier Cruises en RDM een volgende eigenaar financieel aan het wankelen brengen?
LEES VERDER: Beginpagina
LEES VERDER: Lobby: 1997
LEES VERDER: Afbouw: nog in 2009