nieuws

Lobby: 1997

ROTTERDAM - Een kind van de stad. Dat is ss Rotterdam zeker. Het schip onderging sinds de bouw bij de Rotterdamse Droogdok Maaschappij (1955-1959) diverse metamorfoses. Het bleef lang van huis (1971-1998), nam een andere naam (Rembrandt 1997) aan en verraadde de komaf (Willemstad 1972). Ondanks al die ‘streken' is Rotterdam blijven houden van het schip.
De stad is de Rotterdam dan ook blijven volgen. Elk nieuwtje vanuit Amerika waaide over naar Europa. Zo ook het voornemen van de Holland-America-Line om de Rotterdam te zijner tijd te vervangen.
In het najaar van 1996 trok een groep ondernemers onder leiding van de familie Van der Valk naar Portland om de boot te inspecteren. Het leidde tot enthousiaste plannen. Nieuwe initiatieven op de Kop van Zuid, een toeristische functie en werkgelegenheid; de Rotterdamse harten gingen sneller kloppen.
Het gemeentebestuur van Rotterdam was zo enthousiast, dat het de leidende rol overnam. Voor ruim 20 miljoen dollar (in die tijd 37 miljoen gulden) zou het schip kunnen worden gekocht.
Een meerderheid in de raad was voor, totdat verhalen over het asbest op de Rotterdam naar voren kwamen. De negatieve spiraal was ingezet. Op 13 maart 1997 trok het college van B & W het voorstel in.
Een haalbaarheidsonderzoek van NIB Consult, dat het toekomstige financiële perspectief schilderde, betekende het einde van deze poging. Voor het project wordt een bedrag tussen minimaal 50 miljoen gulden en, bij een volledige verbouwing, 136 miljoen gulden, geraamd.

LEES VERDER: Beginpagina
LEES VERDER: Afbouw: Nog in 2009
LEES VERDER: Nieuwe kans: 2001-2005