nieuws

Laatste hand aan metrostation Rotterdam Centraal

ROTTERDAM - Donderdag en vrijdag werd nog hard gewerkt aan het nieuwe metrostation onder Rotterdam Centraal en komende maandag kunnen de eerste metro’s het gloednieuwe station binnenrijden.
Deze zaterdag en zondag is er geen metroverkeer tussen de metrohaltes Beurs en Rotterdam Centraal, want dan wordt dit nieuwe station verbonden met het bestaande spoor. Het oude smalle metrostation wordt daarna gesloopt, voor de uitbreiding van dit nieuwe.
Volgend jaar vertrekt ook de Randstadrail vanaf dit nieuwe station, dat zo’n 146 miljoen euro heeft gekost. Voor deze verbinding naar Den Haag moet nog wel een nieuwe tunnel worden geboord. Die begint in het Rotterdamse Centraal Station en krijgt verder een ondergronds station bij Blijdorp om daarna, bijna twee en een halve kilometer verder, weer bij het Sint Franciscus Gasthuis boven de grond te komen.
Niet alleen het metrostation krijgt een nieuw jasje, maar het hele Centraal Station en omgeving wordt op dit moment aangepakt. Het oude station kon de dagelijkse stroom van 110.000 reizigers niet aan. In 2025 neemt het aantal reizigers nog meer toe omdat dan ook de HSL en Randstadrail vertrekken vanaf Rotterdam Centraal. Verwacht wordt dat dan dagelijks 330.000 reizigers gebruik zullen maken van het Rotterdamse station.