nieuws
Proef met mobieltje moet files op A15 verminderen
ROTTERDAM - Bij de nieuwe proef met spitsmijden op de A15 wordt de mobiele telefoon ingezet. Automobilisten die deelnemen aan het project moeten buiten de spits reizen. Via hun mobieltje wordt gecontroleerd of ze dat ook echt doen.
De 530 deelnemers aan het project spitsmijden A15 krijgen vijf euro per dag als ze niet tussen 6 en 9 uur 's ochtends door de Botlektunnel richting Rozenburg rijden. Het project moet, volgens initiatiefnemer Stadsregio Rotterdam, een bijdrage leveren aan het verminderen van de files in het Rotterdamse havengebied.
Mobieltje
Bij proeven met spitsrijden op de A12 werd gewerkt met een registratiekastje in de auto. De deelnemers van de proef op de Ring Rotterdam krijgen een gratis telefoon met een GPS-systeem. Via een chip wordt gecontroleerd waar iemand zich bevindt en of er daadwerkelijk buiten de spits wordt gereden.
Bij proeven met spitsrijden op de A12 werd gewerkt met een registratiekastje in de auto. De deelnemers van de proef op de Ring Rotterdam krijgen een gratis telefoon met een GPS-systeem. Via een chip wordt gecontroleerd waar iemand zich bevindt en of er daadwerkelijk buiten de spits wordt gereden.
Werkgevers
De proef gaat in oktober van start en duurt drie jaar. Werkgevers worden ook bij het project betrokken. Zo moet het mogelijk worden dat mensen eerder of later kunnen beginnen en dat er parkeerplaatsen beschikbaar zijn voor werknemers die later bij hun werk aankomen.
Deltalinqs
De organisatie voor havenwerkgevers Deltalinqs is enthousiast over de plannen, maar stelt wel dat veel grote havenondernemingen al zelf collectief vervoer hebben geregeld voor hun werknemers. Zo rijden er speciale bussen naar ECT en EMO. "Het is de vraag hoeveel mensen van deze bedrijven van het spitsmijden gebruik kunnen gaan maken. Daarnaast steekt het dat de subsidie voor collectief vervoer drie jaar geleden is afgeschaft", laat een woordvoerder weten.
De organisatie voor havenwerkgevers Deltalinqs is enthousiast over de plannen, maar stelt wel dat veel grote havenondernemingen al zelf collectief vervoer hebben geregeld voor hun werknemers. Zo rijden er speciale bussen naar ECT en EMO. "Het is de vraag hoeveel mensen van deze bedrijven van het spitsmijden gebruik kunnen gaan maken. Daarnaast steekt het dat de subsidie voor collectief vervoer drie jaar geleden is afgeschaft", laat een woordvoerder weten.
Ook bij de raffinaderij van BP worden speciale bussen ingezet om de werknemers naar hun werk te brengen. BP ziet de plannen van het spitsmijden dan ook niet zitten. Liever ziet BP dat de verlengde A4 eindelijk eens wordt aangelegd, er rijstroken op de A15 bijkomen en dat er openbaar vervoer komt naar de bedrijven in de haven.