nieuws

Serie aflevering 2: Europa's invloed voor de Rotterdamse haven

ROTTERDAM - De Europese verkiezingen staan voor de deur. Wat zijn de Europese invloeden voor het Rijnmond gebied? Met welke regels krijgen we te maken en is dit positief of negatief? Bekijk deze week drie portretten uit onze regio over de invloed van Europa.
René van der Wolf is havenmeester en is verantwoordelijk voor de veilige afwikkeling van de scheepvaart in de haven. Hij werkt op het World Port Center, waar het havencoördinatiecentrum is gevestigd. Vooral qua veiligheid heeft hij steeds meer met Euopese regels te maken. Op het gebied van veiligheid liep Rotterdam de afgelopen jaren al ver voorop vergeleken met andere Europese havens.
De schepen moeten de laatste jaren gecertificeerd zijn. Ook zijn de 140 terminals een stuk strenger beveiligd. Naast deze beveiligingsmaatregelen stelt de milieuwetgever hogere eisen. Zo mogen in de Noordzee alleen nog schepen varen met een laag zwavelgehalte. Gelijke regels in Europa zijn belangrijk voor een eerlijke concurentie tussen de Europese havens.
Het Havenbedrijf heeft voor rechtstreeks Europees contact lobbyisten in dienst. Zij moeten de Rotterdamse belangen in Europa vertegenwoordigen en het Havenbedrijf op de hoogte houden wat er in Brussel speelt. De lobbyisten spreken daarom wekelijks met Europarlementariërs en leden van de Europese commissie.
Zowel de havenmeester als de lobbyist zien het voordeel van gelijke Europese regelgeving op gebied van veiligheid en milieu. Aan de andere kant blijft het Rotterdamse belang voorop staan om de grootste haven van Europa te blijven.
Bekijk links het volledige item over de veiligheid in de Rotterdamse haven in onze serie over Europa en het Rijnmond-gebied