nieuws

Fietsen door de 'hindernisbaan' Rotterdam

ROTTERDAM - Fietsen door Rotterdam heeft de laatste maanden meer weg van slalommen op een hindernisbaan. Vooral in Rotterdam-Noord is het aantal opengebroken straten en kruispunten bijna niet meer te tellen. Verslaggever Geert-Willem Overdijkink klom op de trappers om het 'fietsersleed' in Rotterdam zelf te ervaren.
Het begon met de sluiting van de fietserstunnel bij het Centraal Station en later gingen ook de Statentunnel en Schiekade dicht. De situatie in de deelgemeente Noord dreigt op het moment wel erg ononoverzichtelijk te worden. De al maanden durende reconstructie van de Beukelsdijk levert grote overlast op voor al het verkeer.
Na de aanleg van een rotonde op de kruising met de Heemraadssingel en de nog altijd voortdurende nieuwbouw van een woonblok, ligt nu het kruispunt met de Graaf Florisstraat weer open.
Ook iets verder in het centrum, op de Schiedamsedijk, stuit de fietser op een blokkade. Dit fietspad is voor de derde keer binnen ruim een jaar opgebroken. Officieel moeten fietsen omrijden, maar veel kiezen de snelle weg over de stoep. Wie wél omrijdt heeft aan het eind van de Schiedamse Vest de keus: of op een gevaarlijk punt het Vasteland oversteken, of links verder rijden, maar dat is ook niet ongevaarlijk.
'Die stad komt nooit af ', was de titel van een bekend boek over de wederopbouw van de stad, dat een jaar of tien geleden verscheen. Er lijkt niets veranderd. Het afgelopen jaar zijn ook de Westblaak, Westersingel, Coolsingel, Rochussenstraat, Westzeedijk, Schieweg en Bergselaan opgebroken geweest,
Gemeentewerken is verantwoordelijk voor de fietspaden. In een reactie laat een woordvoerder weten dat er inderdaad veel opgebroken is. Dat komt omdat er dit jaar veel fietspaden worden geasfalteerd, ter vervanging van tegels. Ook is er veel onderhoud aan riolering, stadsverwarming en kabels.