Nieuw busbedrijf RETbuzz afgeblazen

De samenwerking tussen de busafdeling van de RET en Qbuzz gaat niet door. Het het Rotterdamse openbaarvervoersbedrijf maakte maandagochtend bekend dat er geen nieuw busbedrijf komt.

De samenwerking wordt afgeblazen, omdat de Nederlandse Mededingingsautoriteit (NMa) langer tijd nodig heeft om de samenwerking te onderzoeken. De NMa bekijkt of het nieuwe bedrijf niet een te sterke concurrent voor andere busmaatschappijen wordt. Het extra onderzoek is pas klaar als het inschrijven voor de concessie is verstreken. Daarom ziet de RET af van de samenwerking.

'Ongegrond'
Het Rotterdamse vervoersbedrijf vindt de vrees van de NMa, dat het nieuwe bedrijf RETbuzz een te grote speler op de markt wordt, ongegrond.

Directeur Pedro Peters verwijst naar andere bedrijven zoals Connexxion (45 procent), Arriva (15 procent) en Syntus (5 procent), die al grote delen van het busvervoer in handen hebben. Die bedrijven zijn eigendom van grote buitenlandse bedrijven. Arriva is van Deutsche Bahn, Connexxion van Veolia-Transdev en Syntus van Keolis.

'Zware klus'
De RET gaat nu zelf bieden op de busconcessie, die per 1 december 2012 (tot 2019) ingaat. Directeur Peters vreest dat het voor zijn bedrijf een zware klus wordt om de concessie te winnen. Volgens hem zijn de voorwaarden die de Stadsregio Rotterdam stelt vooral in het voordeel van de grote kapitaalkrachtige bedrijven.

,,Juist deze schaalvergroting en de poenconcessie zoals die er nu ligt voor de bus, waren redenen voor de RET -met een relatief klein busonderdeel- om de samenwerking met Qbuzz op te zoeken. Het argument van de NMa dat RETbuzz de markt zou kunnen verstoren is dan ook onbegrijpelijk. Waarom verstoren grote multinationals de markt niet en zou een relatief klein busbedrijf als RETbuzz dat wel doen?”

Reiziger
De RET houdt ook vast aan het standpunt dat één vervoersbedrijf in de Rotterdamse regio beter is voor de reiziger. Zo vreest de RET dat ook de aansluitingen op tram en metro gevaar lopen. Andere voordelen zijn één centrale verkeersleiding, één eindverantwoordelijke voor infrastructuur en exploitatie (en niet splitsing zoals tussen NS en ProRail), één eindverantwoordelijke voor sociale veiligheid.

Eind januari beslist de Stadsregio Rotterdam welk bedrijf de busconcessie krijgt.

Deel dit artikel: