nieuws

Oorlog maakt vervoer per schip fors duurder

ROTTERDAM - De kans is groot dat Nederlandse im- en exporteurs fors meer gaan betalen voor het vervoer van scheepsvracht als er een oorlog tegen Irak uitbreekt.
Reders zullen volgens de verladersorganisatie EVO niet lang wachten met het invoeren van een speciale oorlogstoeslag op 'gevaarlijke' routes naar het Verre Oosten.
De organisatie vreest echter dat de rederijen ook meer geld zullen vragen op routes waar dat niet gerechtvaardigd is. Verladers moesten tijdens de eerste Golfoorlog in 1991 ook een zogenoemde 'war risk'-toeslag betalen. Vooral de routes naar het Verre Oosten werden hierdoor getroffen. De toeslag lag tussen de 300 en 600 dollar per container, afhankelijk van de grootte.
Reders brengen de toeslag in rekening, omdat zij door de oorlog kampen met hogere kosten. De verzekeringspremies bijvoorbeeld rijzen de pan uit, vooral op routes die dicht langs het Midden-Oosten leiden. Volgens de Koninklijke Vereniging van Nederlandse Reders (KVNR) kan dit bedrag tot zeker enkele tonnen per week oplopen. Bovendien hebben rederijen te maken met duurdere brandstof en moeten ze regelmatig 'omvaren' om havens in het Verre Oosten te bereiken.
Hoewel de EVO de noodzaak van een oorlogstoeslag wel inziet, meent de organisatie dat in 1991 Nederlandse verladers miljoenen aan vrachtkosten te veel hebben betaald. Reders probeerden volgens de EVO te profiteren van de oorlog, door de toeslag ook op 'ongevaarlijke' routes te vragen.
De verladersclub is bang dat de geschiedenis zich zal herhalen. ,,We houden goed in de gaten of rederijen wel eerlijk omspringen met deze toeslag. Dat gevaar is absoluut aanwezig'', aldus F. Kranenburg, beleidsadviseur scheepvaart bij EVO.
De KVNR is niet onder de indruk van de beweringen van de EVO. ,,Verzekeraars hebben een lijstje met bestemmingen waarvoor de premie hoger is dan normaal. Iedereen kan dat inzien. De EVO kan dus makkelijk controleren of de toeslagen redelijk zijn'', aldus een woordvoerder.
Kranenburg maakt zich trouwens niet alleen zorgen over de oorlogstoeslag. ,,De oorlog is slecht voor de hele economie. Dat merken verladers natuurlijk gelijk.'' De kans bestaat bovendien dat bepaalde bestemmingen in het Midden-Oosten onbereikbaar worden.
Kranenburg hoopt dat het Suez-kanaal in Egypte gedurende het conflict niet dicht zal gaan. Gebeurt dat wel, dan moeten schepen die naar het oosten gaan om Afrika heenvaren. ,,Een enorme omweg. Dat zou rampzalig zijn'', aldus de zeevaartspecialist. Volgens hem is het echter koffiedik kijken of het kanaal dichtgaat.

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip voor de redactie? Stuur ons een bericht, foto of filmpje via WhatsApp ons of Mail: nieuws@rijnmond.nl