nieuws
Thuisloze kinderen maken foto's van eigen leven

ROTTERDAM - In elf wereldsteden, waaronder Parijs, Rotterdam, Paramaribo, Johannesburg, Moskou en Jakarta, maakten 121 thuisloze
kinderen foto's om hun eigen leefwereld vast te leggen.
In de Kunsthal in Rotterdam is vanaf woensdag de fototentoonstelling Home/Life. Honderdvijftig van de in totaal 15.000 gemaakte foto's zijn daar te zien.
,,Het kostte ons zeven dagen om de foto's te selecteren'', vertelt de New Yorkse artdirector C. Kuypers. Hij selecteerde samen met F. Bierens en G. Asbeck, de foto's voor Home/Life. Bierens en Asbeck zijn initiatiefnemers van de tentoonstelling en tevens actief voor Stichting Homeless World.
Het idee voor de expositie ontstond twee jaar geleden. Asbeck deelde aan thuisloze kinderen wegwerpcamera's uit. ,,Dat was fantastisch. De kinderen maakten zelf iets. Vanwege het succes wilden we het groter aanpakken'', legt Bierens uit.
In vijftien verschillende wereldsteden kregen thuisloze kinderen een camera cadeau. Tijdens vier workshops leerden zij omgaan met de fotocamera. Daarna hebben ze foto's gemaakt van hun wereld. ,,In een aantal steen ging het project niet door. In Peking wilden de autoriteiten bijvoorbeeld niet meewerken. Zij zeiden dat daar helemaal geen thuisloze kinderen zijn. Maar dat is natuurlijk propaganda'' aldus Kuypers.
In vijftien verschillende wereldsteden kregen thuisloze kinderen een camera cadeau. Tijdens vier workshops leerden zij omgaan met de fotocamera. Daarna hebben ze foto's gemaakt van hun wereld. ,,In een aantal steen ging het project niet door. In Peking wilden de autoriteiten bijvoorbeeld niet meewerken. Zij zeiden dat daar helemaal geen thuisloze kinderen zijn. Maar dat is natuurlijk propaganda'' aldus Kuypers.
De foto's zijn door de drie initiatiefnemers geselecteerd. ,,We hebben gekeken welke opnames de beste zijn. Wat is het mooiste beeld en wat is de beste uitsnede? Ze zijn dus niet geselecteerd per land of per kind'', zeggen Kuypers en Bierens.
Het valt op dat iedere stad een eigen uitstraling heeft en dus verschillende leefomgevingen biedt. ,,In Nairobi zie je kinderen uit krottenwijken, in Boedapest zijn het voornamelijk Roma-zigeuners en zijn de opnames seksueel geladen. In Rotterdam gaat het om kinderen die worden opgevangen. De platen uit Johannesburg zijn geweldadig getint, terwijl die uit Moskou de enorme dakloosheid weergeven'', aldus de initiatiefnemers.
Voor hen springt daarom ook niet één bepaalde foto naar voren. Volgens Bierens is het een totaalbeeld en geeft het de verschillen tussen de steden weer.
De tentoonstelling trekt langs de steden waar de platen zijn gemaakt. Rotterdam is de tweede stad in de serie van elf en heeft tevens de primeur van het boek. ,,Alle opnames, inclusief een korte biografie van de kinderen, staan daarin'', legt Kuypers uit.
Ook op de tentoonstelling staan naast de foto's de biografiën van de kinderen. En als het nodig is er ook een uitleg bij de
beelden. ,,Bekijk deze foto eens.'' Twee mannen en twee jonge meisjes met allen slechte en afgedragen kleding springen direct in het oog. ,,Maar daarom is de foto niet genomen. De jongen heeft deze plaat gemaakt vanwege de Volkswagen Golf. Hij wil ook graag in zo'n snelle auto rijden'', legt Bierens de bedoeling van de foto uit. Op de achtergrond is inderdaad een oude witte Golf te zien.
beelden. ,,Bekijk deze foto eens.'' Twee mannen en twee jonge meisjes met allen slechte en afgedragen kleding springen direct in het oog. ,,Maar daarom is de foto niet genomen. De jongen heeft deze plaat gemaakt vanwege de Volkswagen Golf. Hij wil ook graag in zo'n snelle auto rijden'', legt Bierens de bedoeling van de foto uit. Op de achtergrond is inderdaad een oude witte Golf te zien.
Omdat de beelden gemaakt zijn door thuisloze kinderen willen de organisatoren dat deze ook op straat te zien zijn. Naast de Kunsthal staan daarom zestien bushokjes waarin posters met de foto's gehangen worden. ,,De bushokjes zijn zo opgesteld dat ze in elkaar overlopen. Daarnaast hebben ze een symbolische betekenis. Ze bieden onderdak maar het is geen thuis'', besluit Kuypers.