nieuws

Ridderkerkse vliegende auto klaar in 2006

december2002 11-12-auto.rm
ROTTERDAM - Het lijkt vooralsnog een Hollywoodscenario. Net als in de kaskraker The Fifth Element: auto's die opstijgen, ambulances die op grote hoogte over de stad vliegen en de brandweer die files kan ontwijken door het luchtruim te kiezen.
Toch is dit volgens R. Barnhoorn, ontwerper van de Helios, een vliegende auto, binnen vier jaar realiteit. Of het echt op korte termijn zo ver komt, valt nog te bezien.
Volgens de divisie Luchtvaart van de Inspectie Verkeer en Waterstaat kan er niet zomaar gebruik worden gemaakt van het luchtruim. ,,Nieuwe vliegvoertuigen moeten worden aangemeld en daarna worden gecertificeerd. Dat is een hele lange en lastige procedure'', aldus een woordvoerster. Ze kon niet zeggen hoelang zo'n procedure gaat duren. ,,Ook het productieproces wordt gecertificeerd.''
Daarnaast moeten er voor nieuwe vliegvoertuigen verkeersregels komen. De woordvoerster kon niet zeggen of de autocopter onder een van de bestaande vliegvoertuigen geschaard kan worden. ,,Dat hangt van allerlei factoren af, bijvoorbeeld de hoogte waarop het apparaat gaat vliegen.''
Barnhoorn wil met zijn uitvinding klein beginnen, maar denkt tegelijkertijd groot: ,,We moeten in het begin denken aan kleine aantallen, maar als de prijzen interessanter worden en we ons niet puur richten op de Nederlandse markt kan dit aantal enorm toenemen'', zei Barnhoorn dinsdag.
Aan de zogeheten autocopter wordt al enige tijd gewerkt door het bedrijf Spark Design Engineering uit Ridderkerk. De eerste tests zijn begin volgend jaar. De bouw van de eerste prototypes moet daarna volgen.
Binnen een jaar zullen de eerste proefmodellen hun rondjes boven Nederland maken, voorspelt Barnhoorn. Aangedreven door de laatste generatie schone dieselmotor haalt de autocopter volgens hem snelheden van 180 kilometer per uur door de lucht en ruim 120 kilometer per uur over de weg. De productie voor de Helios staat gepland in 2005. Voor de prijs van een dure middenklasser zullen de eerste autocopters verkocht worden in 2006.
Veel van de plannen hangen echter af van de financiering. Veertig procent van de ontwikkelingskosten zijn rond. Dat betekent dat er van de totale kosten van 10 miljoen euro, nog 6 miljoen euro bijeengebracht moet worden. Het bedrijf hoopt door subsidies van het ministerie van Economische Zaken en de Europese Unie een deel van de kosten te kunnen rondkrijgen.
,,Het laatste gedeelte, ongeveer een kwart van de kosten, moet bij investeerders vandaan komen. De contacten zijmenteel volop'', aldus Barnhoorn, die hoopvol is gestemd over de plannen.
Groot voordeel is volgens hem dat de kosten voor de autocopter laag gehouden kunnen worden. ,,We hoeven geen duur onderzoek te doen om nieuwe kennis te verzamelen. In feite combineren we de bestaande technieken van de auto en de gyrocopter tot een vervoermiddel'', aldus de ontwerper.
Het zal in de praktijk moeilijk zijn om het hele project van de grond te krijgen. Er zijn veel voorwaarden waaraan de autocopter binnen Europees verband moet voldoen. ,,De eisen voor auto's zijn al ontzettend hoog, laat staan voor een autocopter. We hebben een bureau ingehuurd dat veel ervaring heeft met professionele projecten op het gebied van rijden zodat we weten aan welke eisen het voertuig moet voldoen.''
Ook milieu-organisaties zullen niet direct staan te springen voor de Helios. ,,Maar de geluidsbelasting is niet hoger dan 65 decibel. Dat is niet hoger dan van een ultra-lightvliegtuigje.''
Klik rechts voor de reportage van Radio Rijnmond

💬 WhatsApp ons!
Heb jij een tip voor de redactie? Stuur ons een bericht, foto of filmpje via WhatsApp ons of Mail: nieuws@rijnmond.nl