Sneller door sluis dankzij gel-barrière

Gemeentewerken Rotterdam heeft samen met studenten van de Hogeschool Rotterdam een nieuw soort sluis ontwikkeld. In plaats van deuren heeft het verlaat een barrière van gelatine en het mineraal bariet.

Ingenieur Jarit de Gijt van Gemeentewerken Rotterdam bedacht de sluis met de drie studenten Bob Heesters, Nick Reijmers en Matthijs van Joolingen. Zij studeerden op dit project af aan de Hogeschool Rotterdam.


De groep van De Gijt kwam op het idee om sluisdeuren te vervangen door een barrière van gel waar de schepen doorheen getrokken worden. Het waterniveau in de sluis hoeft dan niet meer steeds aan een bepaalde hoogte worden aangepast.

Wachttijd
Met deze nieuwe methode zou mogelijk worden gemaakt dat schepen niet langer dan een uur in een sluis hoeven te liggen. Het aanpassen van het waterniveau in traditionele sluizen duurt gemiddeld drie tot vier uur.

Kostenbesparing
Lang in een sluis liggen is voor de beroepsvaart een grote kostenpost. Hoe sneller schepen de sluis kunnen verlaten, des te meer geld er met vaartransporten kan worden bespaard.


Deel dit artikel: