Kamer neigt naar Blankenburgtunnel

Waarschijnlijk kiest de Tweede Kamer voor een extra lange Blankenburgtunnel. Minister Schultz van Haegen zei donderdag dat ze akkoord gaat met een belangrijke aanvullende eis van het CDA. Die partij wil dat de westelijke oeververbinding in haar geheel wordt ondertunneld.


Samen met VVD en PVV lijkt er nu een krappe meerderheid voor de Blankenburgtunnel te zijn. Beide partijen waren geen voorstander van de extra ondertunneling, maar lijken nu overstag. De aanvullende eis werd ingediend door Tweede Kamerlid Sander de Rouwe, die het milieu wil sparen. Als de westelijke oeververbinding inderdaad overdekt wordt aangelegd, gaat dit zeker tachtig miljoen extra kosten.

Blankenburg waarschijnlijk tolvrij
De Tweede Kamer eist verder dat de nieuwe weg tolvrij wordt. Sommige partijen willen dat het Havenbedrijf en andere ondernemers gaan meebetalen. De minister heeft laten weten dat tol voor personenauto’s in ieder geval geen breekpunt vormt.

Oppositie houdt vast aan Oranjetunnel
De Blankenburgtunnel maakt onderdeel uit van een traject van de A15 bij Rozenburg naar de A20 bij Vlaardingen en Maassluis. De tunnel moet de drukte in de Beneluxtunnel wegnemen. De oppositiepartijen zijn tegen de Blankentunnel. Zij zien meer in de alternatieve Oranjetunnel.

Natuurbeweging reageert teleurgesteld
Natuur- en bewonersorganisaties reageerden teleurgesteld over de voorlopige uitkomst van het debat. Volgens veel milieuorganisaties kan de voorgestelde ondertunneling niet voorkomen dat de natuur schade oploopt omdat er ook in de nieuwe plannen geen sprake is van een complete ondertunneling. Daardoor zou de beschermde natuur in het gebied van de Rietputten verloren gaan.

Deel dit artikel: