'Controversieel verklaren tunnel kost jaar vertraging'

De aanleg van de Blankenburgtunnel wordt met zeker een jaar vertraagd als de Tweede Kamer het project dinsdagmiddag controversieel verklaart. Minister Melanie Schultz van Haegen (Infrastructuur) waarschuwt daarvoor in een brief aan de Tweede Kamer.

De nieuwe westelijke oeververbinding zou volgens de oorspronkelijke plannen in 2020 worden opgeleverd, maar dat gaat niet meer lukken. De vertraging kan nog oplopen als de nieuwgekozen Tweede Kamer weer onderzoeken naar het tracé gaat doen. Dan zou ook de andere variant, de Oranjetunnel, weer in beeld kunnen komen.

A13/A16
Ook de verbindingsweg A13-A16 (zie afbeelding) laat door de val van het kabinet langer op zich wachten. De minister zou nog voor de zomer haar voorkeur voor de aansluiting bekendmaken. De Kamer wil dat ze geen onomkeerbare stappen zet.

In een brief aan de Kamer roepen organisaties als Bouwend Nederland op om geen wegprojecten controversieel te verklaren. De sector schreeuwt om opdrachten en de Blankenburgtunnel had heel wat manuren werk opgeleverd.

Afbeelding: het geplande tracé van de Blankenburgtunnel en de verbindingsweg A13-A16

Deel dit artikel: