ISO-certificaten Odfjell bieden geen garanties

ISO-certificaten bieden geen garanties dat er geen incidenten bij een bedrijf kunnen gebeuren. Dit laat Lloyd’s Register Quality Assurance (LRQA) weten na de commotie die is ontstaan omdat Odfjell nog in juni dit jaar twee certificaten kreeg toegewezen. Afgelopen weekeinde werd het tankopslagbedrijf volledig stilgelegd na zware druk van de inspectiediensten.

Er is veel commotie ontstaan toen bekend werd dat tankopslagbedrijf Odfjell in de Rotterdamse Botlek nog maar twee maanden geleden zowel het ISO 9001 (voor kwaliteit) als het ISO 14001 (milieu) certificaat hadden gekregen. Bedrijven onderling hechten veel waarde aan de certificaten, maar ook banken en verzekeraars stellen een dergelijk certificaat verplicht.

Odfjell meldde op 1 juni in een persbericht dat er een meerdaags onderzoek heeft plaatsgevonden op de terminal aan de Oude Maasweg. Volgens Lloyd's is Odfjell gecertificeerd na beoordeling van het gedocumenteerde managementsysteem van Odfjell.

Geen garantie
In een persbericht laat Lloyd's donderdagmiddag weten dat ze inmiddels op de hoogte zijn van de tekortkomingen die tijdens controles in maart en april dit jaar bij Odfjell zijn gevonden. Daarnaast wordt gemeld dat technische experts van Lloyd's op dit moment milieudienst DCMR ondersteunen met aanvullende inspecties. Verder wordt gemeld: “Naleving van de eisen van de ISO 14001 standaard vermindert de kans op milieu-incidenten, maar is geen absolute garantie dat er geen problemen zullen optreden. De ISO standaarden bevatten aanbevelingen over hoe bedrijfsprocessen moeten worden beheerst en hoe op problemen moet worden gereageerd. Daarom is het mogelijk dat bij een gecertificeerde organisatie incidenten plaatsvinden, maar men het certificaat nog wel behoudt.”

Alleen papieren in orde
Volgens een Engelse woordvoerder van Lloyd's heeft de organisatie geen juridische mogelijkheden om te controleren of een bedrijf zich daadwerkelijk aan de aan zichzelf opgelegde normen houdt; “Wij zeggen alleen dat de papieren in orde zijn.” Dit komt aardig overeen met wat door steeds meer mensen uit de branche wordt gemeld: er komt niemand meer echt kijken, certificaten worden verleend op basis van rapporten van commerciële controlebedrijven die weer afgaan op de rapporten van het bedrijf zelf.

Standaard niet gehaald
Des te opmerkelijker is het dat de inmiddels ontslagen directeur Geert Eijsink van Odfjell nog in juli 2009 in een door EenVandaag gepubliceerde brief aan de DCMR laat weten: “Desondanks hebben wij vastgesteld dat essentiële eisen vanuit de norm procedures niet zijn geïmplementeerd, niet geschikt zijn of zelfs niet zijn gedocumenteerd.” Eerder lieten al milieugedeputeerde Rik Janssen van de Provincie Zuid-Holland en een woordvoerder van milieudienst DCMR weten dat ze van Lloyd's nog geen goed antwoord hebben gekregen op de vraag hoe Odfjell ondanks alle tekortkomingen toch gecertificeerd kon worden.

Deel dit artikel: