Reizigerstunnel Rotterdam Centraal deze week open

De laatste hand wordt gelegd aan de nieuwe reizigerstunnel van Rotterdam Centraal. De komende vier dagen wordt met man en macht gewerkt om de opening aanstaande zaterdag mogelijk te maken.

"Er wordt getegeld, de bewegwijzering wordt opgehangen, er wordt gewerkt aan de trappen en roltrappen, er moet verhuisd en schoongemaakt worden", twittert bouwmanager Bart Verberne. "Desnoods wordt er continu doorgewerkt", vult Huub Veeneman van Prorail aan.

Winkels
De nieuwe reizigerspassage is 50 meter breed, hoger en prettiger om te vertoeven vanwege de aanwezigheid van winkels, koffie- en eettenten. "Het is gigantisch veel breder dan de 8 meter waar die duizenden reizigers nu doorheen moeten om naar de sporen te komen', zegt Veeneman van Prorail.

In aanwezigheid van verkeersminister Melanie Schultz van Haegen wordt zaterdag de reizigerspassage officieel in gebruik genomen. Dat betekent ook gelijk de sluiting van de tijdelijke reizigerstunnel, die zijn bestemming als fietserstunnel terugkrijgt. De bouw van de reizigerstunnel heeft zes jaar geduurd.

Haaienbek of puntzak?
Naar typisch Rotterdams gebruik doen de eerste bijnamen voor de nieuwe hoofdingang van het Rotterdam Centraal al de ronde. Vanwege het spiegelende kreukeldak noemen reizigers en Rotterdammers het nieuwe CS al de haaienbek of puntzak.

Het nieuwe Rotterdamse Centraal Station is een ontwerp van architectenbureau Benthem & Crouwel. Van het oude station van architect Sybold van Ravesteyn zouden de originele letters 'ROTTERDAM CENTRAAL' terugkeren, alleen van de 17 letters werden er zes uit de opslag gestolen.

Op de voorgevel keren replica's van de originele letters terug. Prorail betreurt nog altijd de diefstal eind vorig jaar. "Een relativerend voordeel is dat de replica's gebruik maken van LED-verlichting en daarmee energiezuiniger zijn", zegt Huub Veeneman.

Deel dit artikel: