nieuws

2012: Het einde van het debacle en een nieuw begin

ROTTERDAM - Nadat het sprookje van ss Rotterdam is verworden tot een financiële nachtmerrie voor Woonbron, blijft lange tijd de vraag hoe dit verhaal zal eindigen. Blijft het legendarische schip op Katendrecht of zal de stad het nog een laatste keer moeten uitzwaaien?
Na de opening van het schip op 15 februari 2010 is Rotterdam een attractie rijker, maar voor hoe lang? De opdracht van het ministerie is immers helder: Woonbron moet de financiële rampspoed te boven komen en de Rotterdam van de hand doen.

Naar Oman?

Interesse is er genoeg: de corporatie zou later bekendmaken dat zich ongeveer honderd geïnteresseerde partijen hebben gemeld. De potentiële kopers komen echter lang niet allemaal uit Rotterdam. Integendeel: even lijkt het erop dat de trots van Rotterdam naar het Midden-Oosten zal verhuizen om er dienst te doen als ‘VIP-boot’ voor de beter gesitueerden.
Wie de geïnteresseerde uit de Golfstaat Oman is wordt niet duidelijk, maar alleen al het gerucht doet veel stof opwaaien. De politiek maakt zich boos: huurders van Woonbron betalen het gelach voor het debacle. Het is een schande als het schip dan niet voor de stad behouden blijft, klinkt het op het stadhuis.

Habbekrats

Ook de prijs waarvoor het schip inmiddels in de boeken van de corporatie staat, levert opgetrokken wenkbrauwen op. "Honderden mensen hebben zich de afgelopen jaren sterk gemaakt voor het behoud van dit schip. Als je er 250 miljoen euro aan uitgeeft, ga je het niet voor een habbekrats verkopen", zei bijvoorbeeld Klaas Krijnen van de stichting Vrienden van het Stoomschip Rotterdam.
Die ‘habbekrats’ wordt uiteindelijk bewaarheid: Woonbron vindt na jaren van onzekerheid een koper. Het schip gaat van de hand voor 25 miljoen euro, krap 10 procent van het vermogen dat er inmiddels in geïnvesteerd is. De angstdroom van de Vrienden van het Stoomschip komt echter niet uit. Er komt geen deal met een Arabische oliesjeik of een Russische oligarch.

Een nieuw hoofdstuk begint

Van de honderd geïnteresseerde blijkt hotelketen Westcord volgens Woonbron de beste. De keten is onder meer eigenaar van Hotel New York op de Wilhelminapier. Ook dat gebouw is nauw verbonden aan de Holland-Amerika Lijn: voordat het zijn huidige bestemming kreeg, zetelde de directie van de cruisemaatschappij er. De bestuurders hadden uitzicht op de enorme cruiseschepen die er aanmeerden.
Met Westcord als nieuwe eigenaar staat vast dat het schip zijn thuishaven niet hoeft te verlaten en voor het publiek toegankelijk blijft. Een nieuw hoofdstuk in de turbulente geschiedenis van het stoomschip Rotterdam kan aanbreken.