nieuws
Idee: laat containers van haven naar Duitsland drijven
ROTTERDAM - Een nieuwe toepassing van Romeinse techniek kan wel eens dé oplossing zijn voor het enorme vervoersprobleem tussen de Rotterdamse haven en het Duitse achterland. Dat denkt althans Aad van den Ende van de Stichting Vergeten Technieken. Zijn idee: vervoer containers over een soort aquaducten.
Van den Ende probeert ondernemers en andere partijen te bewegen zijn uitvinding te gaan testen door een prototype te maken. Hij noemt het een stevelduct. Het bouwwerk is een combinatie van de woorden stevelen en aquaduct.
"De Romeinen lieten 2000 jaar gelden al schoon water uit de bergen naar de stad komen, door langzaam aflopende aquaducten te bouwen", vertelt de uitvinder. "Ik doe eigenlijk hetzelfde, alleen zet ik er twee naast elkaar. Eentje richting Duisburg en eentje terug richting Rotterdam. Op het water, dat ik uit de rivieren haal, laat ik containers stevelen. Dat is een oude techniek, die inmiddels op de rivieren verboden is. Het betekent meegaan op de stroming."
'In 20 jaar terug te verdienen'
Met de nieuwe vinding zouden dagelijks 3000 containers heen en evenveel terug kunnen komen. Het 200 kilometer lange stevelduct kost zeker 10 miljard euro en kan volgens de bedenker in 20 jaar worden terugverdiend.
Van den Ende loopt al een paar jaar met zijn uitvinding rond en zoekt ondernemers die een prototype willen bouwen. Om die reden was hij deze week te gast in het Idee Café van de Stichting Integraal Ondernemen Drechtsteden. Diverse ondernemers zien wel wat in het idee.
'Laat de knapste koppen hier op los'
Sceptici zien vooral belemmeringen. "Twee buizen op pootjes door het landschap. Dat krijg je nooit voor elkaar", roept iemand uit de zaal. "Dan stop je die buizen onder de grond. Is alleen wat duurder", countert een ander. Hans Visser van de Duurzaamheidsfabriek denkt dat allereerst een haalbaarheidsonderzoek gedaan moet worden: "Laat de knapste koppen op onze universiteiten en hogescholen hier op los". Van den Ende gaat over zijn idee ook praten met het Havenbedrijf Rotterdam.