nieuws

Schrappen abonnementen Arriva strop voor reizigers

ROTTERDAM - Het schrappen van de sterabonnementen door busvervoerder Arriva heeft grote gevolgen voor de reizigers. Die zijn in sommige gevallen 30 procent duurder uit. Daarnaast signaleert reizigersvereniging Rover dat de busdiensten van Arriva ook niet goed aansluiten op die in de Stadsregio Rotterdam.
Het gezin Ter Riet uit Strijen met twee schoolgaande kinderen in Oud-Beijerland kwam er na tips van kennissen achter dat de busreis naar school van de kinderen met ingang van maandag fors duurder is geworden.
Beter met de auto
"Tot nu toe hadden ze een maandabonnement van 72 euro, maar dat bestaat nu niet meer", vertelt Sjoerd ter Riet. "Ze moeten nu met de OV-Chipkaart reizen, maar kunnen wel een Altijd-korting-abonnement kopen van 16,50 euro. Ik heb uitgerekend dat dit ons maandelijks minstens 95 euro gaat kosten. Nog los van het feit dat ze vroeger met dat maandabonnement ook in het weekeinde konden reizen en dat nu los moeten betalen. Ik denk dat ik mijn kinderen maar met de auto naar school breng, dat is onderhand goedkoper."
Uiteraard heeft Ter Riet deze stiekeme prijsverhoging aangekaart bij Arriva, maar deze heeft nog niet gereageerd.
Aansluiting weg
Reizersvereniging Rover heeft inmiddels ook een ander gevolg gesignaleerd door het wegvallen van de abonnementen bij Arriva. "Tot nu toe gold een sterabonnement van Arriva ook in de aangrenzende gebieden waar bijvoorbeeld de RET rijdt. Dat werkt nu niet meer", vertelt Huib Poortman van Rover. "Die kortingskaart werkt nu niet meer in Rotterdam. Dat betekent dat als je vanuit de Hoekse Waard of de Krimpenerwaard Rotterdam binnenreist en moet overstappen, wederom het instaptarief moet betalen. Ook zijn de abonnementen van de RET niet meer te gebruiken bij Arriva. Dat betekent dat als je bij Station Lombardijen naar Zuidplein wil en per ongeluk in een bus van Arriva stapt, gewoon weer moet betalen."
Eigen belang vervoerder
Volgens Poortman stellen de vervoersbedrijven hun eigen belang boven dat van de klanten. "Het is technisch natuurlijk al lang mogelijk om de abonnementen zo te maken dat ze bij alle vervoerders gelden. De OV-Chipkaart was bedoeld om alles makkelijker te maken, maar al die vervoersbedrijven hebben hun eigen hobby’s. Eigenlijk zou dit landelijk geregeld moeten worden."