Rotterdam digitaliseert voorzichtig

Er zijn grote verschillen tussen hoe jongeren en ouderen benaderd willen worden door de gemeente Rotterdam. Uit onderzoek van een burgerpanel blijkt dat jongeren het liefst een e-mail krijgen, terwijl ouderen bij voorkeur gewoon post ontvangen: Volgens de gemeente een goede reden om voorzichtig te moderniseren.

‘’Je moet niet sneller willen dan men kan en rekening houden met de verschillen tussen mensen’’, waarschuwde wethouder Jantine Kriens maandag, bij de bekendmaking van de onderzoeksresultaten. Ze wijst erop dat burgers op de site van de gemeente kunnen aangeven hoe ze contact willen.

Het onderzoek was uitgevoerd op verzoek van de Rotterdamse VVD. De partij wilde weten of de gemeente voor contact met de burger meer gebruik kan maken van het internet. Volgens VVD-raadslid Jan-Willem Verheij heeft het burgerpanel laten zien dat er inderdaad ''grote mogelijkheden liggen''.

Persoonlijk

Als het aan Verheij ligt, wordt op termijn meer gecommuniceerd via internet. ''Te beginnen bij de jongere groepen'', stelde het raadslid. De gemeente zou volgens de VVD'er moeten beginnen met digitale communicatie over minder persoonlijke dingen, omdat de meeste Rotterdammers persoonlijke post het liefst gewoon in een envelop ontvangen.

De digitalisering van het contact tussen burger en overheid gaat de laatste jaren snel. Toch is het wegbezuinigen van normale post voor de gemeente niet direct een goudmijn. ‘’Het is niet zo dat het niets meer kost’’, stelde wethouder Kriens, die overigens wel denkt dat het ‘’op termijn’’ zeker iets oplevert.

Het drukken van de kosten is voor de wethouder dan ook niet de belangrijkste reden om als gemeente contact met de burger te leggen via internet. ‘’Het helpt ons informatie sneller te delen. Er zijn enorm veel mogelijkheden die de digitalisering oplevert, die we nog maar beginnen te gebruiken’’, zei de politica.

Deel dit artikel: