nieuws

Onderzoek en 'lapmiddel' trein Den Haag-Brussel

ROTTERDAM - De hogesnelheidstrein Fyra wordt vanaf 18 februari vervangen door een intercity tussen Den Haag en Brussel. De steden langs de spoorlijn noemen het een 'tijdelijk lapmiddel'.

Door de problemen met de Fyra en gebrek aan capaciteit op het spoor is er geen directe, snelle verbinding tussen Amsterdam en Brussel mogelijk. De Fyra rijdt van Amsterdam naar Rotterdam en daar moet worden overgestapt op de nieuwe tijdelijke verbinding.
Die gaat in het begin twee keer per dag rijden tussen Den Haag Holland Spoor en Brussel. Vanaf 11 maart wordt dat acht keer per dag. De trein stopt in onder meer Rotterdam en Dordrecht.

Arriva

Tegelijkertijd werd in Dordrecht bekend gemaakt, dat Hollandse en Vlaamse steden een onderzoek laten doen naar een permanente vervanger van de door de NS geschrapte Beneluxtrein. Die gaat de Lage Landen Lijn heten. Het onderzoek moet in april klaar zijn.
De Dordtse wethouder Jasper Mos heeft er vertrouwen in: "De NS heeft ooit ook de lijn van Dordrecht naar Gorinchem en Geldermalsen dood verklaard, daar rijdt Arriva nu met twee keer zoveel treinen. Als NS geen brood meer ziet in Den Haag-Brussel dan zoeken we gewoon een ander vervoersbedrijf".

Brussels Airport

Het initiatief voor de Lage Landen Lijn komt van de Haagse wethouder Peter Smit. Naast de steden langs de spoorlijn doen ook werkgeversorganisaties en de luchthaven Zaventem mee. "En juist de toevoeging van een extra stop op Brussels Airport zou wel eens heel gunstig kunnen zijn voor de exploitatie van de trein", zegt Smit.
Mos en Smit denken dat de NS wel nerveus wordt van dit initiatief: "en dat moet ook". De vanmiddag door staatssecretaris Mansveld aangekondigde oplossing voor de Fyra-problemen vindt Mos voor de lange termijn zeker geen oplossing: "we willen een volwaardige verbinding. En dat betekent meer dan de nu beloofde acht treinen per dag".