nieuws

Een brug over de Maas in 1935

ROTTERDAM - Het verkeer in centrum van Rotterdam staat al in de jaren 30 vast en de gemeente besluit dat er een oeververbinding moet komen. De stad wil een tunnel. In die tijd een revolutionair besluit. Er is een verkeerstunnel in New York (de Hollandtunnel) en in Antwerpen (de Scheldetunnel) maar het is nog niet gebruikelijk als oeververbinding.
Ingenieur Emmen denkt dat Rotterdam beter af is met een brug. Hij presenteert in 1935 het gemeentebestuur zijn plannen voor een enorme brug. Een hangbrug waarvan het wegdek 60 meter boven het water komt te liggen. Schepen kunnen de brug passeren zonder dat de brug open hoeft.
De op- en afritten voor het verkeer in het plan van ingenieur Emmen zijn opzienbarend: schroefvormige torens waardoor het verkeer een weg naar het brug vindt. Zo worden lange op- en afritten voorkomen.
De Erasmusbrug is een blikvanger in Rotterdam. Deze brug van Emmen had dat ook moeten worden.
Hij kwam er niet. Rotterdam kiest voor een technisch hoogstandje dat vrijwel onzichtbaar is: de Maastunnel wordt in 1942 geopend.