'Britten dol op Rotterdam'

Liefhebbers van gedurfde architectuur hoeven zich bepaald niet te vervelen in Rotterdam. Dat meldde althans de Britse omroep BBC. In de Maasstad is enthousiast gereageerd op de positieve aandacht van de Britse journalisten.

''Onbekend maakt onbemind'', legt Ton Wesselink van Rotterdam Marketing uit. Hij is blij met de extra aandacht. Wesselink denkt dat positieve verhalen in Britse media het toerisme een duwtje in de rug kunnen geven.

De BBC schreef deze week over de ''wederopstanding van de Rotterdamse binnenstad''. Als voorbeeld van gedurfde bouwprojecten noemde het artikel onder meer de Erasmusbrug en de Paperclip, maar ook de nog in aanbouw zijnde Markthal.

Volgens Kim Heinen van Rotterdam Marketing trekt de Maasstad vaker de aandacht van Britse media. ''Vorig jaar nog The Independent die een mooi stuk heeft geschreven over de Van Eyck tentoonstelling. Daily Telegraph idem'', vertelt ze. ''In het Verenigd Koninkrijk doen we het hartstikke goed''.

Culinaire kunsten

Ook populair bij Britse bezoekers: de culinaire kunsten van de Rotterdamse chefkok Jim de Jong. ''Hij maakt gerechten als koude, gerookte zalm in tulpenbladeren'', schrijft de BBC over de exotische kookkunsten van de 24-jarige De Jong.

Voor De Jong heeft het succes ook een keerzijde. ''Het gaat dus te goed. We hebben nog niet eens de kans gehad om alles uit te pakken en overal de stickertjes vanaf te halen, of we moeten al presteren'', verzucht hij.

De chefkok lijkt zich nog altijd het gelukkigst te voelen achter het aanrecht. ''Ik hoef niet een grote televisiester te worden''', vertelde hij. Ondertussen zoekt hij zijn inspiratie ook aan de andere kant van het Kanaal. ''Jamie (Oliver, red) is voor mij altijd wel een persoonlijke inspiratiebron.''

Deel dit artikel: