Nieuwe waterbus wordt wereldprimeur

De nieuwe waterbus wordt een wereldprimeur. Het passagiersschip is innovatief, zuinig, snel en milieuvriendelijk. De Europeese Commissie heeft 2,5 miljoen euro subsidie toegezegd.

Waterbus en Aqualiner, die samen gevestigd zijn aan de Merwekade in Dordrecht, vormen met zes internationale partners een consortium, onder de projectnaam BB Green. De letters BB staan voor Battery Boat. De accu is ontwikkeld in Engeland.

Het schip zelf is ontworpen door een Noor en een schaalmodel is afgelopen jaar uitgebreid getest. De bedrijven, die BB Green vormen, moeten acht ton op tafel leggen. Dat was de voorwaarde van de Europeese Commissie, om subsidie te krijgen.

Prototype

Het geld wordt gebruikt voor de bouw van een prototype. Daarvoor wordt nu een werf gezocht, die het schip binnen het beschikbare budget kan bouwen. "Maar daar heb ik wel vertrouwen in", zegt een enthousiaste directeur Gerbrand Schutten van Waterbus/Aqualiner.

"De proef gaat ons sowieso een beter schip opleveren. Zelfs als het niet zou lukken met de electrische aandrijving, dan zitten er nog allerlei andere bruikbare elementen in. Zoals het met lucht omhoog duwen van het schip. Minder weerstand, minder brandstof".

Revolutionair

De innovatieve waterbus is een soort catamaran, die tussen de drijvers een ruimte krijgt, die via een ventilator wordt volgeblazen met lucht. Zo wordt het schip opgetild. Omdat de drijvers in het water blijven en de lucht er snel uitkan, is het beter bestuurbaar dan een hoovercraft.

Feitelijk worden allerlei nieuwe snufjes en technieken in één schip verwerkt. Dat moet een revolutionair passagiersschip opleveren: "Het prototype wordt iets kleiner dan onze huidige waterbus, maar zal toch zo'n 80 mensen en 35 fietsen mee kunnen nemen". zegt Schutten.

Zomer 2014

Dat de Europeese Commissie er een miljoenensubsidie voor over heeft, verbaast het niet: "Er wordt gewoon gekeken wat zo'n investering kan opleveren. Nou, als dit schip twee keer zo hard vaart voor de halve prijs, dan wil de hele wereld er zo eentje hebben".

Zodra de europese aanbesteding is afgerond kan de bouw beginnen. Schutten: "Als het allemaal een beetje meezit kunnen we in de zomer van 2014 op proef gaan varen met die nieuwe waterbus."

Deel dit artikel: