nieuws

Maasvlakte veiliger voor treinen

spoor
spoor
ROTTERDAM - De kans op een frontale treinbotsing op de Maasvlakte is flink afgenomen. Dat blijkt uit onderzoek van de Onderzoeksraad voor Veiligheid naar de treinbotsing van april 2012.
Toen botsten door een combinatie van menselijke fouten en een falend veiligheidssysteem twee goederentreinen op elkaar. Volgens de Onderzoeksraad had ProRail de veiligheid onvoldoende geborgd, maar heeft de spoorbeheerder inmiddels maatregelen genomen.
Op het moment van de treinbotsing werden wissels in het gebied lokaal bediend. Bovendien stonden niet overal seinen. ''Het treindienstleidingsproces is inmiddels verbeterd en dit jaar wordt het niet-centraal bediend gebied op de Maasvlakte opgenomen in het centrale beveiligingssysteem'', concludeerde de Onderzoeksraad.
De raad neemt verder de conclusies over van de Inspectie Leefomgeving en Transport, die eerder onderzoek deed naar de botsing. De inspectie stelde vast dat een treindienstleider per ongeluk twee treinen op hetzelfde spoor had laten rijden. Dat was mogelijk doordat het veiligheidssysteem tekort schoot.