HARINGVLIETBRUG

Flakkee ziet op tegen verkeersdrama in 2023: ‘Geef ons dan de pont maar weer terug!’

De Haringvlietbrug met aangepaste rijstroken.
De Haringvlietbrug met aangepaste rijstroken. © Rijkswaterstaat
Het jaar 2023 is nog ver weg, maar op Goeree-Overflakkee zien ze er als een berg tegenop. Het is het jaar dat de bereikbaarheid van het eiland flink onder druk komt te staan door werkzaamheden. Het bedrijfsleven, de hulpdiensten, forensen, toeristen, sportclubs en mensen met familie op Flakkee houden hun hart vast. “Drie maanden ellende is het.”
De belangrijkste afsluiting is die van de Haringvlietbrug. In juni 2023 gaat de brug twee maanden dicht om de klep te kunnen vervangen. En aansluitend in augustus hebben dezelfde weggebruikers op de A29 last van groot onderhoud aan de Heinenoordtunnel, die hiervoor drie weken wordt afgesloten en ook de N59 (bij de Schaapsweg) is aan de beurt.
Ondernemers op Flakkee werden deze week bijgepraat over de werkzaamheden. Zo ook Taco van Dieren van bouwmaterialenbedrijf Bouwcenter Esselink. “Je wil als ondernemer niet klem gezet worden en dat is nu wel het geval. In ons geval gaat het om levering van materialen, maar ook om onze eigen mensen die bijspringen in andere vestigingen of die vanuit de Hoeksche Waard naar Middelharnis komen.”
Taco van Dieren van Bouwcenter Esselink
Taco van Dieren van Bouwcenter Esselink © Rijnmond
Esselink heeft naast de hoofdvestiging op Flakkee ook bedrijven in Heinenoord, Hellevoetsluis, Zierikzee, Vlaardingen en Hardinxveld-Giessendam. “Er gaat en komt veel over de brug. Ik schat dat we dagelijks rond de dertig leveringen krijgen en dat we zo’n twaalf vrachtwagens wegsturen. Dit gaat ons absoluut tijd en geld kosten."
De klep van de Haringvlietbrug moet worden vervangen want hij is aan het einde van zijn levensduur. Rijkswaterstaat nam vorig jaar al snelheidsbeperkende maatregelen omdat klemmen en aluminium platen los kwamen. Verkeer gaat nu nog maar met 50 km/u de brug over.

Irritatie

Begrip voor de werkzaamheden is er bij de ondernemers wel, maar ook irritatie over hoe alles verloopt. “We krijgen een beetje het gevoel dat we achterland zijn, waar het niet uitmaakt dat je maandenlang toegangswegen afsluit. Ik zie te weinig oplossingen om ondernemers te helpen.”
Deze ergernis wordt ook gedeeld door Angelique Bakker van jachthaven Atlantica in Stad aan ‘t Haringvliet. Ze noemt de communicatie slecht en ziet een gebrek aan overleg. “Een beetje begrip zou fijn zijn. We krijgen het gevoel dat alleen het wegverkeer belangrijk is. Maar wij zijn ook ondernemers die straks duizenden euro’s mis gaan lopen.”
Angelique Bakker van Jachthaven Atlantica in Stad aan 't Haringvliet
Angelique Bakker van Jachthaven Atlantica in Stad aan 't Haringvliet © Rijnmond
Voor de scheepvaart wordt 2023 helemaal een lastig jaar. Vanaf 1 januari kan de klep volgens Rijkswaterstaat niet meer veilig bediend worden en gaat hij dus niet meer open. Dat betekent dat boten met een mast hoger dan 13 meter er niet meer door kunnen en moeten omvaren. En dat blijft zeker tot november zo, want er mag pas weer gevaren worden na een testperiode van drie maanden.
Dat heeft grote gevolgen voor jachthavens rondom het Haringvliet. “We hebben het over zestig procent van mijn ligplaatshouders”, zegt Angelique Bakker van jachthaven Atlantica. Ze zit nu al met de handen in het haar. “We horen al berichten dat mensen hun vaste ligplaats op gaan zeggen. En passanten krijgen we dan ook niet meer. Volgens Rijkswaterstaat is het 2 uur omvaren, maar in werkelijkheid is het vanaf hier wel 6 uur omvaren. Dat doen mensen niet.”
De jachthaven is een familiebedrijf waar Angelique en haar man keihard moeten werken om overeind te blijven. Ze hebben 280 ligplaatsen. “Mijn ligplaatshouders komen vaak niet van Flakkee, dus die worden straks ook dubbel geraakt. Je gaat niet ver omrijden om in de file te staan om vervolgens ook maar beperkt te kunnen varen.”

Flakkee ontwijken

Bij Esselink zijn ze ook bang dat mensen straks het eiland en dus ook hun bedrijf gaan mijden. “Slecht bereikbaar zijn, dat gaat rondzingen en dat is geen goede reclame”, zegt Van Dieren hoofdschuddend. “We hebben een familiebedrijf dat 110 jaar geleden door mijn grootvader in Middelharnis is opgebouwd. Ik moet er niet aan denken dat ik straks moet beslissen om te verhuizen naar een gebied dat wél goed bereikbaar is.”
Van Dieren zou graag zien dat er tijdens de brugafsluiting watertaxi’s gaan varen of dat er een tijdelijke pont komt tussen Flakkee en de Hoeksche Waard. “En sluit daar dan goed OV op aan. Daar zullen bedrijven blij mee zijn, maar denk ook aan de zorg. Het is verbazend dat ze hier maanden of zelfs jaren mee bezig zijn en er nog niet serieus naar dit soort ideeën gekeken is. Denk niet in problemen, maar omhels oplossingen.”